Monday, December 26, 2011

Energibesparing och vinden drivit rotorn fartyg


Energibesparing och vinden drivit rotorn fartyg

I mars 1925 presenterade Popular-Mechanics en innovation som kallas "rotor skeppet", som uppfanns av tysk ingenjör Anton Flettner. Fartyget hyllades som "den första nya utvecklingen i segelfartyg sedan de tidigaste navigatorer upptäckte att de kunde utnyttja vindens kraft." Buckau, den första av rotorn fartyg, presenterade två ihåliga torn av stål, 10 fot i diameter och 65 m . lång, monteras på pivoter drivs med 9-hk motorer. Tornen använde Magnus effekt-vinden strömmar slående en roterande cylinder applicera en kraft på ungefär vinkelrätt mot vindriktningen. Efter en inledande fart från motorerna, orsakade cylinderns rörelse fartyget att avancera, rapporterade PM. Dess formgivare hävdade att fartyget sprang andra segelfartyg och ångbåtar frakt. Grundtanken var att använda Magnus effekt.

Efter slutförandet av sina studier, sätta Buckau ut på sin första resa i februari 1925 från Danzig till Skottland över Nordsjön. Rotorerna lyckats klara de stormigaste väder, och rotorn fartyget kunde please, det vill säga segla mot vinden vid 20-30 grader, medan skeppet med sina ursprungliga segel rigg kunde inte please närmare än 45 grader mot vinden. Mer än 80 år efter rotorn fartygets födelse och död-motorer visat mest praktiskt vid-ingenjörer söker moderna metoder för att utnyttja vinden för att driva lastfartyg.

De flesta rotor fartyg har ett system med en elmotor som gör att stoppa eller första start av rotorn med sjömannen. Detta gör att seglaren att kontrollera rotorns varvtal och riktning spinn. Dock fick Buckau som nu fick namnet Baden Baden förstördes i en karibisk storm i år 1930. Senare byggde han mycket avancerade Rotor fartyg som används än idag.

E-Ship 1 från "Enercon, en av världens ledande företag i vinden energisektorn från Tyskland. E-Ship 1 använder vindkraft för att minska bränslekostnader och också bidrar till att minska utsläppen. Till skillnad från Beluga Skysail som använder en enorm PARASEGLA, använder E-Ship 1 fyra gigantiska 25 meter höga, 4 meter i diameter, roterande, vertikala metall segling rotorer placerade två fram och två bakåt för att utnyttja vindkraft. E-Ship 1 har utformats för att minska bränslekostnaderna med 30 procent.

Tekniska data för E-Ship 1:
Längd: 130 meter
Bredd: 22,5 meter
Djupgående: 6-9 meter
Tonnage: 10,500 tdw / 9,700 TDW
Fart: 17,5 knop
Motoreffekt: 2 x 3500 kW

Skrovet vibratea när tornet roterar med flera hundra varv och bultning i ett stag skulle stoppa vibrationer. Nu, med oljepriset upp, är Magnus Effect skeppet tillbaka. Dess utformning har utarbetats för fartyg av alla klasser, och instrumenterade tester har visat enhetens effektivitet. Dagen för rotor-assisted windship kan äntligen till hands.

Sedan kom in Bergeson, en sjö-arkitekt med examen från MIT, som hade tillbringat sitt liv i varvsindustrin, som övervakar produktionen av atomubåtar för General Dynamics och fungerar som chef för två stora varv. År 1979 bildade han Vind Ship för att främja idén och, som hans första stora projekt genomförde en studie av segel makt för USA Sjöfartsverket.

Bergeson märkt att trots att Flettner rotor skepp arbetade och minst en annan rotorn fartyget gick i kommersiell drift, idén så småningom dog. "Sjöfartsnäringen inte brydde sig om att spara energi", sade Bergeson. "Olja var en krona per fat och var ersätta kol. Och om den tiden Flettner vände sig till designa plan.

Bergeson satte sin teori på prov 1981. Han konstruerade en 3000 kvadratmeter segel till 3100-tons dödvikt fartyget Mini Spets, ett fraktfartyg som arbetar i Caribean ut i New Orleans. Hans beräkningar visar att bränsleförbrukningen skulle i genomsnitt cirka 20 procent. Efter 18 månaders drift, publicerade fartygets ägare de faktiska resultaten. Besparingar hade en tillfredsställande 24 procent.


Källor:



No comments:

Post a Comment